18.01.2007 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde tanımlar önem taşır. Bu tanımlardan; Harcama yetkilisi : “Harcama biriminin en üst yöneticisi” olarak tanımlanmıştır.
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemleri açısından Milli Eğitim Bakanlığında hangi kurumların müdürlerinin harcama yetkilisi olduğunu bilmek önemlidir. Bakanlıkça ödenek gönderilen; İl ve İlçe Milli Eğitim Müdürleri, Halk Eğitim Merkezi Müdürleri, Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürleri, Öğretmenevi Müdürleri, Mesleki Eğitim Merkezi Müdürleri, bütün Lise Müdürleri , İmam-Hatip Ortaokulu Müdürleri, Bilim Sanat Merkezi (BİLSEM) Müdürleri,Özel Eğitim İlkokulu Müdürleri, Özel Eğitim Ortaokulu Müdürleri,Özel Eğitim Meslek Lisesi Müdürleri, Özel Eğitim Uygulama Okulu Müdürleri ve Yatılı Bölge Ortaokulu Müdürleri Taşınır Mal Yönetmeliğine göre “Harcama Yetkilisi”dirler.
Bu durumda Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde Milli Eğitim Bakanlığınca ödenek gönderilmeyen ortaokul ve ilkokullar harcama birimi sayılmamaktadır.
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde harcama yetkililerinin görevleri olarak yönetmelik hükmü şu şekildedir; taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak edinilmesinden, kullanılmasından, kontrolünden, kayıtlarının bu Yönetmelikte belirtilen esas ve usullere göre saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasını sağlamaktan sorumludur. (2)Harcama yetkilileri taşınır kayıtlarının bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak tutulması ve taşınır mal yönetim hesabının hazırlanması sorumluluğunu taşınır kayıt yetkilileri ve taşınır kontrol yetkilileri aracılığıyla yerine getirir.
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde harcama yetkililerinin sorumlulukları olarak yönetmelik hükmü şu şekildedir; taşınırların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak edinilmesinden, kullanılmasından, kontrolünden, kayıtlarının bu Yönetmelikte belirtilen esas ve usullere göre saydam ve erişilebilir şekilde tutulmasını sağlamaktan sorumludur. (2)Harcama yetkilileri taşınır kayıtlarının bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak tutulması ve taşınır mal yönetim hesabının hazırlanması sorumluluğunu taşınır kayıt yetkilileri ve taşınır kontrol yetkilileri aracılığıyla yerine getirir.
18.01.2007 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde Taşınır kayıt yetkilisi: “Taşınırları teslim alan, sorumluluğundaki ambarlarda muhafaza eden, kullanıcılarına ve kullanım yerlerine teslim eden, bu Yönetmelikte belirtilen esas ve usullere göre kayıtları tutan, bunlara ilişkin belge ve cetvelleri düzenleyen ve bu hususlarda hesap verme sorumluluğu çerçevesinde taşınır kontrol yetkilisi ve harcama yetkilisine karşı sorumlu olan görevlileri,” olarak tanımlanmıştır.
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde taşınır kayıt yetkililerinin görevleri olarak yönetmelik hükmü şu şekildedir Taşınır kayıt yetkilileri, harcama yetkililerince, memuriyet veya çalışma unvanına bağlı kalmaksızın, taşınır kayıt ve işlemlerini bu Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde yapabilecek bilgi ve niteliklere sahip personel arasından görevlendirilir. Dış temsilciliklerde taşınır kayıt yetkilileri misyon şefleri tarafından görevlendirilir. Taşınır işlemleri yoğun olan harcama birimlerinde birden fazla taşınır kayıt yetkilisi görevlendirilebilir. Kamu idarelerince ihtiyaç duyulması halinde birden fazla harcama biriminin taşınır kayıtları harcama birimleri itibarıyla ayrı ayrı tutulmak kaydıyla, bir taşınır kayıt yetkilisi tarafından yürütülebilir . (Taş. Mal. Yön. Mad. 6)
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde;Taşınır kayıt yetkilisi harcama yetkililerince memuriyet veya çalışma ünvanına bakılmaksızın taşınır kayıt ve işlemlerini bu Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde yapabilecek bilgi ve niteliklere sahip personel arasından görevlendirilir. Taşınır işlemleri yoğun olan harcama birimlerinde, örneğin; bir ilçe milli eğitim müdürü kendisine bağlı birçok ilkokul ve ortaokul bulunduğundan her bir okul için ayrı, ayrı olabileceği gibi birkaç okul için de birden fazla taşınır kayıt yetkilisi görevlendirilebilir. Bu görevlendirmenin yazılı olarak yapılması, ilgili personele bu görevin imza karşılığı tebliğ edilmesi gerekir. Ancak bir kamu personeli bu şekilde görevlendirilmediği halde taşınır kayıt yetkilisi ünvanı ile işlem yapmışsa bu görevlendirmeden haberi var demektir.
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde taşınır kayıt yetkililerinin görevleri olarak yönetmelik hükmü şu şekildedir: a) Harcama birimince edinilen taşınırlardan muayene ve kabulü yapılanları cins ve niteliklerine göre sayarak, tartarak, ölçerek teslim almak, doğrudan tüketilmeyen ve kullanıma verilmeyen taşınırları sorumluluğundaki ambarlarda muhafaza etmek. b) Muayene ve kabul işlemi hemen yapılamayan taşınırları kontrol ederek teslim almak, özellikleri nedeniyle kesin kabulleri belli bir dönem kullanıldıktan sonra yapılabilen sarf malzemeleri hariç olmak üzere, bunların kesin kabulü yapılmadan kullanıma verilmesini önlemek. c) Taşınırların giriş ve çıkışına ilişkin kayıtları tutmak, bunlara ilişkin belge ve cetvelleri düzenlemek ve taşınır mal yönetim hesap cetvellerini istenilmesi halinde konsolide görevlisine göndermek. ç) Tüketime veya kullanıma verilmesi uygun görülen taşınırları ilgililere teslim etmek. d) Taşınırların yangına, ıslanmaya, bozulmaya, çalınmaya ve benzeri tehlikelere karşı korunması için gerekli tedbirleri almak ve alınmasını sağlamak. e) Ambarda çalınma veya olağanüstü nedenlerden dolayı meydana gelen azalmaları harcama yetkilisine bildirmek. f) Ambar sayımını ve stok kontrolünü yapmak, harcama yetkilisince belirlenen asgari stok seviyesinin altına düşen taşınırları harcama yetkilisine bildirmek. g) Kullanımda bulunan dayanıklı taşınırları bulundukları yerde kontrol etmek, sayımlarını yapmak ve yaptırmak. ğ) Harcama biriminin malzeme ihtiyaç planlamasının yapılmasına yardımcı olmak. h) Kayıtlarını tuttuğu taşınırların yönetim hesabını hazırlamak ve harcama yetkilisine sunulmak üzere taşınır kontrol yetkilisine teslim etmek. ı) Ambarlarında kasıt, kusur, ihmal veya tedbirsizlikleri nedeniyle meydana gelen kayıp ve noksanlıklardan sorumlu olmak. i) Ambarlarını devir ve teslim etmeden, görevlerinden ayrılmamak.
(Taş. Mal. Yön. Mad. 6)
Taşınır Kayıt Yetkilileri ambarlarında kasıt, kusur, ihmal veya tedbirsizlikleri nedeniyle meydana gelen kayıp ve noksanlıklardan sorumludurlar.
18.01.2007 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde Taşınır kontrol yetkilisi: “Taşınır kayıt yetkilisinin yapmış olduğu kayıt ve işlemler ile düzenlediği belge ve cetvellerin mevzuata ve mali tablolara uygunluğunu kontrol eden, Harcama Birimi Taşınır Mal Yönetim Hesabı Cetvelini imzalayan ve bu konularda harcama yetkilisine karşı sorumlu olan görevlileri,” olarak tanımlanmıştır.
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde Taşınır kontrol yetkilileri mutlaka yönetici unvanını taşımalıdır. Harcama yetkililerince, yardımcılarından veya bunların bir alt kademesindeki yöneticileri arasından görevlendirilir. Örneğin; İl Milli Eğitim Müdürü taşınır kontrol yetkilisi olarak il milli eğitim müdür yardımcısını değil de, şube müdürünü; bir ilçe milli eğitim müdürü bir ortaokulda okul müdürünü veya-taşınır kayıt yetkilisi değilse- o okulun müdür yardımcısını, bir lisede okul müdürü, müdür yardımcılarından birisini taşınır kontrol yetkilisi olarak görevlendirir, Personel yetersizliği nedeniyle, örnek müdür yardımcısı yoksa- taşınır kontrol yetkilisi görevlendirilemeyen harcama birimlerinde ise bu görev harcama yetkilisi tarafından yerine getirilir. Taşınır kontrol yetkilisi ile taşınır kayıt yetkilisi görevi aynı kişide birleşemez.
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde; Taşınır kontrol yetkilileri, harcama yetkililerince, taşınır kayıt yetkilisinin yapmış olduğu kayıt ve işlemleri kontrol etmek üzere yardımcılarından veya bunların bir alt kademesindeki yöneticileri arasından görevlendirilir. Personel yetersizliği nedeniyle taşınır kontrol yetkilisi görevlendirilemeyen harcama birimlerinde ise bu görev harcama yetkilisi tarafından yerine getirilir. (3) Taşınır kontrol yetkilisi ile taşınır kayıt yetkilisi görevi aynı kişide birleşemez.
(Taş. Mal. Yön. Mad. 6)
Taşınır Mal Yönetmeliği işlemlerinde: Kamu idarelerine ait taşınırların muhafazası ile görevli olan veya kendilerine kullanılmak üzere taşınır teslim edilen kamu görevlileri bu taşınırları en iyi şekilde muhafaza etmek, gerekli bakım ve onarımlarını yapmak veya yaptırmak, veriliş amacına uygun bir şekilde kullanmak ve görevin sona ermesi veya görevden ayrılma halinde iade etmek zorundadırlar. (4) Kamu görevlilerinin kullanımına verilen dayanıklı taşınırlar, kullanıcıları tarafından başkasına devredilemez. Kullanıcılarının görevden ayrılması halinde söz konusu taşınırların ambara iade edilmesi zorunludur. Bu şekilde teslim yapılmadan personelin kurumla ilişiği kesilmez.